MC-weekend!

Heeejjj!!!....

Oj, min blogg blir bara spretigare och spetigare... Jag som tänkt att den skulle handla om hem och trädgård, mina barnbarn och kanske lite annat... Men, tja, jag har svårt att begränsa mig i livet och det lyser igenom även i bloggen...

Som det här inlägget, som är från vår motorcykelweekend för exakt två månader sedan. Vi åkte den 12 augusti och hade en riktigt kul och energigivande helg!

Vi åkte med min bror och hans sambo, liksom vi gjorde förra året. Det var så trevligt så det blev en ny resa i år (fast en annan rutt förstås...)!

Här är tidig morgon med lite utprovning av hur jag ska klä mig under... varmt - kallt? Sen åker ju jackan på med alla skydd - känner mig alltid som en otymplig 'micheline-gubbe', och med hjälmen på liknar man väl snarast en rymdvarelse...

Nu så är vi samlade alla fyra och redo för avfärd! Vilken tur med vädret vi har i år igen!

På fina, men kurviga småvägar kommer vi till vårt första stopp, som är redan i Trollbäcken(!)... Ha-ha, här ska det fikas under resan! Vi njuter på fina Norrbys trädgård & café www.norrbys.nu. Kan erkänna att deras lakritsfyllda kaka var bland det godaste jag ätit...

Ett fantastiskt mysigt ställe som ligger mitt i villabegyggelsen. Lite svårt att hitta, men väl värt ett besök!

Vackra fönsterglas som solens strålar spelar igenom...

...och fina, fräscha plantor och andra dekorationer;

Så frodiga "Afrikas blå lilja" - ... och jag vet hur svåra de är att få så här stora och blomrika kan jag lova...

Allt vackert och genomtänkt, som den här bysten med en blomranka som halsband...

Ja, verkligen ett fint ställe...

Men vi måste vidare, och åker mot Rindö och färjan över, sedan ytteligare en färja över till Vaxholm. Sedan sätter vi fart mot Norrtälje där vi äter en god lunch uppe på en höjd. Våra hästar - ..eeh.. motorcyklar - får också vila lite...

Efter lunchen fortsätter färden genom vackra landskap - ängar, åkrar och skogar far förbi. Vi förvånas över hur många små samhällen det finns som vi aldrig har hört talas om... Några hus, en liten skola, en affär etc... inte så  mycket mer...

På fredagskvällen (rätt mycket senare än vad vi tänkt - vi åkte längre än planerat - ca 38 mil) kom vi fram till det här mysiga stället - Forsbacka Wärdshus. Gammalt och anrikt, rätt slitet men mycket atmosfär och personlighet.

Här blev vi varmt mottagna av en liten svartklädd dam, sisådär 80 plus, med rasslande nycklar i ring...

Ett mycket vackert tak - måste nog vara original - liksom mycket av övrig inredning också... Tänk om väggar kunde tala...

Efter att ha åkt MC en hel dag, med tjocka skydd och huvudet intryckt i en hjälm, är det så skönt att få av sig alla tunga kläder och få duscha och piffa till sig lite inför middagen...

På med klänningen och högklackat!

Sedan en god middag som final på dagen! Jag tog en planka med kyckling (!), vilket var premiär för mig. Det var lika gott med kyckling som med kött. Till det rejält med hemgjord bearniesås förstås! Mums!

Efter en sådan middag somnar man gott...  Men konstigt nog knorrar det i magen lagom till frukosten igen... Jag som aldrig äter frukost i vanliga fall...
På väg till frukostrestaurangen alltså...

Inget överdåd, men inget viktigt som saknades - och gott hembakat bröd;

Jaha... Dags att åka vidare då...

Hejdå Forsbacka Wärdshus (och alla spöken som nog bodde där) för den här gången!

Jag åker ju bara baktill när vi kör, men när MC:n står stilla är det ju kul att prova känslan... Wroom-wroom...

Snart redo för att åka...  Jag ska få på mig alla bylsiga kläder först bara...

Hans och Lena blir klara först! Nu kööör vi!...

...Till nästa stopp som är Macmyra... Ni vet, den svenska whiskeyn... Konstigt att Lasse och Hasse så gärna ville dit...

Tyvärr fick man inte köpa någon whiskey där - bara "adoptera" ett fat i olika kvaliteter som kunde kosta 30-60.000 kr per år...   Nä, det blev ingen adoption...

Paus i Macmyra och lillebror och jag tittar på roliga foton;

"-Titta hitåt då - låt oss få en bild på bror och syster!"  Ja, jamen... vi fastnade visst!

Upp på motorcyklarna igen, och nu åker vi vidare till Gysinge bruk och dess gårdscafé. För självklart måste vi ta en fikapaus...

En väldigt vacker bruksmiljö möter oss här. Man kan nästan höra kvarnhjulet snurra i bäcken och banket från smedjorna om man tänker tillbaka i historien...

Cafét hade en underbar utsikt över älven;

Absolut inga problem att få i sig en Tobleronekaka med massor av grädde - schwish sa det, så var den slut...

Men, snart dags att hämta hjälmar och kånka tillbaka till våra trogna arbetshästar...

För att åka till nästa kaffestopp!... Kaffe och bakverk är underskattat, ha-ha...

Nu hamnade vi på hembygdsgården i Fagersta med dess handelsbod, café och flera andra små uthus...

Mysig liten handelsbod, som att kliva rakt in i förra sekelskiftet; Kunde ju inte shoppa så mycket förstås, men ett paket fina servetter som fick plats i mc-väskan blev det i alla fall...

...och så in i cafét för att välja kaka...

Balanserar brickan nerför trappen, för vi sitter ju förstås ute - Det fina vädret håller i sig!

Mums!

Sedan bär det iväg till lördagens sista stopp - Örebro! Hjälp vad vi har åkt (och fikat..)!

Vi kommer fram på kvällen. Skönt att gå upp på hotellrummet och ta av sig skydd, hjälm och skor! ...och få sträcka ut sig bland sköna kuddar en liten stund;

Sedan lite omklädning till middagen - och kamma ett helt sönderblåst hår - hjälp, det var som att kamma ut en rasta-frisyr!...

"-Nu ska jag göra en alternativ bild till alla tjusiga instagram- och facebookbilder" tycker bror min, när vi vill att han ska skratta lite...   Och, visst blev det här en riktig icke-glamourös-tillfixad-bild, eller hur?

...Men smilet var ju inte så långt borta! Fniss...!

Efter middagen är det dags att göra Örebro by night...

Här är vi på väg ut från hotellentrén;

Örebro slott ser helt magiskt ut;

Jag och Lena på upptäckarståk i Örebro;

...och Lasse, Hasse och Lena när vi går runt och myser i stan...

Lasse poserar med glimten i ögat! Ha-ha!

Till slut hittade vi en liten bar där vi slog oss ner en stund... Trötta, men fortfarande glada - som synes!...

Nästa morgon sken solen så här fint, från en helt klarblå himmel...

Hotellet vi bodde på var Clarion "Borgen" - ett passande namn!

Men, hmm...  Något är inte riktigt som det borde vara... Lasse och Hasse bara står och flinar med lite uppgivna leenden när motorcyklarna ska hämtas för nästa avfärd...

Nu blev de varse varför just de här p-platserna, så nära hotellet och under det fina trädet, var lediga kvällen innan...

Familjen Skata hade byggt ett fint bo i trädet, och jaa... ni kan ju tänka er hur motorcyklarna såg ut... Hämta vatten och trasor och tvätta bort det värsta, sedan iväg igen!

Nästa stopp var Sundbyholms gård. Ett så mysigt ställe! Vi tog en fikapaus (nähä... är ni överraskade eller inte..?) och njöt av alla fina båtar och atmosfären vid kajen;

Innan vi gör oss redo  för avfärd mot sista stoppet...

Som var Taxinge slott - "Kakslottet"!  Här var vi ju naturligtvis tvungna att stanna och äta kakor - vilken fikaresa!

Kolla in kakbordet - och här syns ju bara en del av det...  Vad ska man välja?

Det blev en tårta med hallonmousse på chokladbotten (den som vann 1:a pris i "Hela Sverige bakar" förra året) och någon annan god lakritskaka samt en klassisk biskvi... mums! (Jodå, vi delade på två... inte varsin tallrik inte...fniss..)

Mätt som en plätt utför trappan på Taxinge slott - Nu ska jag inte äta kakor på flera år tror jag!...

Nu har vi bara sista biten hem kvar, och vi säger hejdå till vårt trevliga ressällskap här eftersom vi bor åt olika håll;

Lite trötta och flamsiga tror jag bestämt...

...och vi också, i alla fall flamsiga och glada, men visst ser vi lite piggare ut?...

Nåja, vi har ju faktiskt bara kunnat sitta bakom och hänga med medan våra bästa chaufförer fått hålla koncentrationen på körning etc...

En kul helg lider mot sitt slut och vi beger oss hemåt med magar stinna av allt kaffebröd (!), men glada och nöjda!

Förhoppningsvis gör vi en ny MC-helg nästa sommar!

Ja, nu är vi ju, som sagt, nästan halvvägs inne i oktober och jag återkommer snart med... hmm... kanske ett reseinlägg från Mallorca, eller lite recept.. eller...eller något helt annat!