Gran Canaria!

Hej igen efter ett lååångt uppehåll...!  Tack åter igen för ert tålamod...

Här kommer ett inlägg från vår senaste resa som var till Bahia Feliz på Gran Canaria. Jag och maken åkte tillsammans med vår dotter Fia, hennes sambo Christer och de små systrarna Olivia och Ebba.

Vi hade en härlig vecka tillsammans med mycket bad, Bamseparader, lek och god mat! Vädret var ömsom sol (och då var det nästan outhärdligt varmt), ömsom moln men även då var det varmt och skönt.

Det var riktigt skönt att lämna Arlanda och Sverige när det var så mulet och regnigt...
Bye-bye regniga Stockholm;

När vi kom fram var det riktigt varmt, och trötta tar vi plats i transferbussen efter en ganska lång flygresa (i alla fall är 5,5 timmar länge när man åker med en 1,5-årig Ebba som helst vill röra sig hela tiden, förstås...);

Fia pustar ut på bussen...

... och likaså Ebba, som är fascinerad över det nya landskapet som vi passerar igenom;

Väl framme möts vi av svalkande skugga från palmerna;

...och vi kan installera oss i rymliga lägenheter med stor balkong respektive uteplats...

Jag och Lasse har fin utsikt från balkongen;

...och Fia, Christer och systrarna bor precis under oss med rymlig markterass med liten gräsmatta utanför...perfekt för systrarna...

Det som självklart lockar de små töserna mest, är att få kasta sig i någon av poolerna! Det fanns fyra att välja på, alla mer eller mindre livliga...

"Morfar - mot poolen!!!   ...så fort som möjligt alltså!"...

Visst, visst, självklart...!  Nu är vi på gång!

Mycket poolbad blev det...

Här badar Christer, Olivia och Ebba;

Olivia (i den lilla stråhatten) och Fia;

Förstås var det Bamse-tema lite överallt;   (...Men oj, hmm... ser att Olivia inte ser alltför glad ut här...)

...Men det gick över rätt fort!...

Jättespännande var det med Bamseparaden som kom på eftermiddagen och gick runt på poolområdet...

Ebba dansar, sjunger med och klappar takten!...

E

...och tänk, att få sitta med de andra, och vara så nära Bamse och hans vänner... lite läskigt kanske;

Ebba fick ett alldeles speciellt förhållande till Skalman under denna vecka... Mys-rys-läskigt blev det  när hon fick chansen att komma alldeles nära Skalman för en kram - men HJÄLP!...Då blev hon jätterädd, och sedan upprepade hon "Hejdå Skalman, Skalman sova nu"... under hela veckan... men var ändå väldigt fascinerad av den gröna figuren och hans vänner!....

Gott med glass efter paraden...

Hela familjen på väg tillbaka till hotellet efter en dag med pool och sol!

En dag hyrde vi bil och åkte till Maspalomas; Den stora stranden med alla sanddyner...

Bilen var totalt fullpackad... Christer kan med nöd och näppe tränga in sig längst bak...

Men trots det packas ännu mer väskor och badsaker in...  Till slut kunde vi med nöd och näppe stänga igen bakluckan och åka iväg...

Vi ville bada i havet men det blåste så mycket så det var nästan omöjligt att komma i när vågorna var så höga...

Igenomblåsta, rufsiga och sandiga.... Men vi hade det kul ändå!

Olivia spexar på stranden...

...och lillasyster Ebba försöker hänga med samtidigt som hon smaskar på kaka, i den lilla solhatten som vandrar från person till person under resan...

Mamma Fia njuter av hav och sol vid strandbrynet...

...och jag njuter av skön stund på stranden...

Den långa stranden inbjuder verkligen till promenader, och det blev till och med en tur med Ebba i vagnen - ett styrkeprov var det, att köra vagnen genom lös, fuktig sand samtidigt som det blåste kraftig motvind...

...och jodå, det blev lite badande till slut, men vi höll hårt i systrarna...

Maspalomas, det stora strandområdet med alla sanddyner - ser ut som en öken; Går man långt bort längs havet kommer man till slut till en nudiststrand, men det hoppade vi över...

Åter på hotellet blir det lite balkonghäng innan middagen;

Lasse spanar ner på de små systrarna när de är på behörigt avstånd...

Lite avslappnat en stund...

Ha, ha - trodde han ja!... Snart ser systrarna till att det blir fart på oss igen!...

Olivia ritar på "paddan" medan hon väntar på att vi ska bli klara till middagen;

Vi tittar på den fina solnedgången tillsammans innan vi går till restaurangen;

Middagarna var härliga, roliga och livliga med lilla familjen!

Ibland fick lilla Ebba för sig att vi skulle leka "jag-springer-iväg-och-ni-jagar-mig-leken"... Då fick vi lite extra motion...

Några kvällar bjöds det dessutom på Bamse-show - De små systrarna i spänd förväntan...

Till slut kommer de stora stjärnorna till publikens jubel...!

Kvällarna blev rätt sena, även för de små töserna, men så ska det väl få vara på semestern?

En av dagarna åkte jag och Lasse på en båtutflykt - en riktig 'sjörövarbåt' som tog oss ut på en mysig tur på havet;

Väntan innan avgång från hamnen i Puerto Rico;

Vi hade verkligen tur med vädret den här dagen. Solen strålade från en klarblå himmel när vi gled fram i havet där mäktiga vyer visade sig;

Frihet!  Så långt från den vanliga vardagen...

Semestermys...

Mat, vin och små smarriga 'shottar' serverades...

Det blev en härlig dag med sol och bad från båten!

En dag då det var lite molnigare, passade vi på att ta med oss Olivia på en upptäcksfärd längs med stranden vid hotellet...

I sina rosa ballerinaskor, förstås...

Innan vi åkte, fick vi höra att Bahia Feliz skulle vara en riktigt välkänt 'surfarställe', vilket tydligen har gått oss helt förbi... Vi såg inte heller skymten av några surfare, men när vi promenerat en stund kom ställe efter ställe där de hyrde ut brädor och enkla övernattningsmöjligheter för de inbitna ...

Sova här kanske?...  Hmmm... Nja..

Vackra miljöer längs stranden...

Vi vänder tillbaka till hotellanläggningen igen... Molnen gömmer effektivt solen denna dag...

Ett väder som passar bra för träning... Blev faktiskt några löp- och corepass under veckan, vilket var välbehövligt med tanke på alla frukostbuffér och middagar...

Var riktigt skönt att träna då och då och framförallt, absolut nödvändigt med allt ätande...
Måste bara visa ett exempel på en mycket annorlunda frukosttallrik; Så här kan det se ut om Olivia själv får välja... "Tre önskningar i en", vilket innebär tre munkar till frukost!

Mums fillibabba! Tur att det inte är semester jämt...!

Ibland tröttnade Ebba på poolen och stojet och klättrade upp i vagnen med den nödvändigaste utrustningen som hon kunde komma på; Chips, napp, keps och sin kära "Fant"...  (Elefanten som Olivia köpte till Ebba på Mallorca)

Sen bär det iväg på promenad med töser och vagnar på fina gångstråk längs med havet;

Det tog inte lång tid förrän Ebba hade slumrat in.. sötnosen!

Men en vecka går fort, den bara swischade iväg, och rätt som det var hade vår sista dag på Gran Canaria kommit. Alltid lite vemodigt att tänka på hemresan och vardagen som är i analkande... Men, dags att vända tillbaka till hotellrummet och ställa i ordning inför flygresan...

Ja, det var den veckan det! Riktigt trevligt, roligt, varmt och skönt - precis vad vi behövde!

Hoppas vi ses snart igen - jag lovar att det inte ska bli så långt uppehåll till nästa inlägg!