Mallorca

Hej igen!...

Nu kommer äntligen ett inlägg från Mallorca, där jag var tillsammans med yngste sonen Jacob och lilla Olivia för ungefär två veckor sedan...

Vi var vid Cala Muro, lite utanför Alcudia på nordöstra Mallorca.

Förväntansfulla inför resan förstås, Olivia har längtat och längtat...

För en gång skull hade vi ganska bra med tid på Arlanda så vi hann både shoppa lite i Taxfreen och äta bulle..

... och Jacob hann ringa några mobilsamtal...

...innan det var dags för boarding. Olivia som redan som 5-åring börjar bli ganska van att flyga. Förra året var vi på samma ställe, ett riktigt "barn-resort" med alla tänkbara vattenrutchkanor, lekparker, Bamseklubb etc etc, vilket hon tyckte var toppen och har längtat tillbaka till!

...och förstås var Bamse på planet...

Väl framme var vädret lite blandat; ömsom sol och värme, ömsom blåst och mulet.

En dag var det riktigt ruggigt med kalla vindar och moln på himlen...

Men vi tog en lång promenad på stranden som var riktigt skönt, trots vädret...

Inga sura miner för det...  Vadå dåligt väder...? Olivia är lika glad ändå...!

... och kan inte bärga sig, utan måste bada ändå - livsglädje...!

Framåt eftermiddagen blir det i alla fall varmare och vi går till stranden;

...och blir översköljda av höga, roliga vågor...

Vyn är vacker även i mulet väder;

Lite senare på kvällen slår vädret om igen, och det blir riktig storm och regnet bara vräker ner som om himlen hade öppnat sig... Det gick inte att äta på restaurangen även om vi satt under tak - de öppna valven mot omgivningen gjorde att stormen tog tag i både tallrikar och glas och allt blåste omkull och gick i kras... Vi fick ta med maten upp i små lådor till rummet. Där tände vi lite ljus och hade det riktigt mysigt...

På den ganska korta biten mellan restaurangen och hotellrummet blev vi blöta som dränkta råttor - skönt att komma inomhus och få torka lite...

Nästa dag när vi vaknar är det blå himmel och efterlängtad morgonsol. Olivia och jag går ner till havet för att känna hur badtemperaturen är...

Olivia njuter av en skön morgon vid havet och längtar efter att få hoppa i!

Men först frukost - Jacob är hungrig;

Så småningom försvinner även de sista stackmolnen och solen värmer från en klarblå himmel...

Vi fick i alla fall flera dagar med sol, och Olivia kan leka med morbror Jacob i havet (och i poolen men det har jag tyvärr inga bilder ifrån);

Även jag badar och leker med Olivia förstås - roligt!

Äta måste man ju göra även varma dagar på stranden, och vad passar bättre än färsk frukt från "fruktgubben" som Olivia kallar honom...  De välkända ramsorna ekar över stranden och Olivia kan inte hålla sig för skratt..."-Tuttifruttito - ona melona!..."

Fruktstund i solen med god, söt vattenmelon...

... med knasig urblåst frisyr, men melon är alltid gott!

Förstås blir det även åtskilliga glasstunder...

Oftast var vi på stranden vid havet. Det var så mycket lugnare där, dessutom är det ju mycket skönare att bada i salt havsvatten än i trånga pooler. Men några gånger tog vi plats vid poolerna, vilket Olivia tyckte var kul! Då var hon ju närmare alla vattenrutschkanor mm...

Vid poolen svalkar sig Jacob med en kall öl...

... och ministekar'n Olivia njuter av en Kittyklubba...  Lata, sköna dagar...

Efter en dag med sol och bad är man konstigt nog rätt trött och urlakad, fast man inte gjort så mycket... Här är det dags att gå upp på rummet och duscha och göra sig i ordning för kvällen... Jacob går först med Olivia i släptåg...

Nyduschade och redo för middag med kammade frisyrer och hungriga magar...

Den ena restaurangen var lite mindre och lugnare och låg precis vid stranden... Vackert...

Här är vi på väg till den...

Olivia får välja vad hon vill av den digra buffén; Den här kvällen blev det hamburgare och stekt potatis... Grönsaker och frukt stod inte högt på önskelistan på kvällarna för den lilla damen...

Olivia har ständigt lite spring i benen och tycker det är tråkigt att sitta still och 'bara äta' hur länge som helst... Vad bra då att man kan klättra på muren och spexa lite!...

... och när det vankas dessert kan man ju fortsätta att spexa vid bordet, tillsammans med morbror Jacob; Muuu!...

Fina kvällsvyer från restaurangen;

Glada samtal till sena kvällen - semestermys!

Några gånger gick vi ut på "byn" och aktivierade oss med vad som fanns att tillgå; Här spelar Jacob och Oliva något spel som jag inte vet vad det heter... Går ut på att göra mål på varandra med en bricka...

Det fanns ju alla möjliga konstiga spel och saker man kunde testa - spännande tycker Olivia...

Här har Olivia fått en ansiktsmålning på Bamseklubben - en fin fjäril på kinden...

...och sedan lite aktiviteter igen. Den här gången var det en liten karusell som lockade...

...och så det där spelet igen...

Hoppa på studsmatta är bra om man behöver få ur sig lite energi;

...och självklart måste Olivia få rida på en ponny igen, precis som förra året... Sex varv vilka jag till slut sprang runt eftersom det ju är roligare ju fortare det går!

Sköna dagar och sedan kvällsfix och middag igen... Här har Olivia fått sin fina spetsklänning på sig; En riktig sötnos!

...och Jacob mumsar på buffén...

...och jag med!

Gillade skarpt deras fisk- och skaldjursrätter - riktigt gott! (Även om inte bilden gör maten rättvisa...)

Det var rätt skönt den där stunden på balkongen med ljumma fläktande vindar i kvällssolen innan vi begav oss ut för att äta;

...och det hör väl till att det bränner lite i skinnet, vissa dagar mer än andra... Jacob hade blivit lite bränd den här dagen... Då gick det åt en hel del svalkande After sun med Aloe vera...

Olivia träffade en liten kompis, Molly, och de hade mycket kul tillsammans!
Här har de ätit maschmallows doppade i flytande choklad, vilket syns på klänningarna, framförallt Olivias!

Efter middagen lekte de tillsammans i lekparken - full rulle!

En annan kväll var de tillsammans på Bamses chokladparty... Då passade Jacob och jag på att gå till en lugn restaurang med lite annan mat. Här väntar vi på "Chateaubriande" (oxfilé med tillbehör) som lite omväxling från all buffémat...

Trevligt med lite tid tillsammans med sonen och lite vuxenprat också...

Så här såg de små glada tjejerna ut när de kom från Bamses chokladparty - De hade fått choklad ända upp på armarna som de glatt slickade i sig förstås...!

På kvällarna lyser poolerna... och det är lockande att känna på vattnet (och helst hoppa i tycker Olivia, fast det får man ju inte...)

Ja, sedan var det nya, soliga dagar med strandliv...

Men först frukost!  Visst är Olivia söt i sina nykammade tofsar?

...och, som sagt, "back to the beach"...

En dag tog vi bussen in till Alcudia. Det var en söndag och vi hade helt missat att det var marknad i 'Gamla stan' i Alcudia... Bussen var helt proppfull med folk, och det var bara att följa med strömmen, så vi hamnade också på marknaden fast det inte var planerat så... Dock rätt kul att uppleva - otroligt mycket saker och försäljningsstånd med allt från smycken till kläder, skor och väskor... Det blev dock inget shoppat, mest kul att se...

När vi skulle hem igen passerade vi en leksaksaffär, vilket var bra för Olivia skulle köpa en present till lillasyster Ebba. Väl där inne hittade hon ett tjusigt diadem...   En söt liten "prinsessa på vift"!

Efter en stund på stranden åkte diademet av och i värmen släcktes törsten med cocacola...

Vi tog en promenad ut på den låååånga piren och beundrade både utsikten och det turkosa vattnet;

Men en vecka går fort, och snart var det dags att packa för hemresan igen.

En härlig vecka var det, full med minnen, och "sand-mellan-tårna-känsla" att ta med hem till hösten i Sverige...

Hejdå Mallorca från oss denna gång - kanske ses vi nästa år igen!

Nu laddar vi faktiskt för nästa resa som är redan på onsdag morgon. Då blir det Gran Canaria och då får även lillasyster Ebba, mamma, pappa och morfar åka med! Det blev ovanligt tätt med resorna denna gång, vilket berodde på att Mallorcaresan blev bokad lite spontant, och blev "grädde på moset"...

Nu åker resväskorna fram och snart bär det av igen! Det ska bli riktigt kul!